Vem är Magnus Ugglas fru Louise ’Lollo’ Uggla?
Vem den folkkäre artisten Magnus Uggla är vet nog de allra flesta i vårt avlånga land. Betydligt färre känner då förmodligen till hans fru Louise ’Lollo’ Uggla. Trots att paret gifte sig 1990 har Louise hållit sig anonym. Faktum är att endast en enda bild figurerar på paret tillsammans och bara en bild på Louise själv. Med Louise bakgrund inom reklambranschen är det dock kanske inte särskilt märkligt att hon valt att hålla sig undan rampljuset. En bild är alltid talande – men så är även avsaknaden av bilder.
Bildanalys: Hur Magnus Ugglas fru Louise kontrollerar narrativet
Den enda samtida bild som finns på Magnus Ugglas fru Louise är en oskarp skärmdump från ett videoklipp. Bilden denoterar en Louise som inte är beredd på att helt plötsligt bli fångad på bild och hon bär därför på en uppsyn av lätt förvåning. Leendet hinner inte riktigt på plats och händerna är knäppta i ett kroppsspråk som signalerar något besvärat. Det är en bild som varken är naturlig eller iscensatt – hela dess uttryck pekar på att Louise här har råkat fastna på bild av misstag. Den svarta klädseln – tvärtemot någon påfågeluppvisning – är index för att vilja smälta in och förbli i bakgrunden.
Genom att generellt undvika att få bilder reproducerade av den egna personen, styr Louise det egna narrativet. I stället för att jämt och ständigt vara på sin makes arm och bara tituleras ”Magnus Ugglas fru” – eller på sin höjd ”Magnus Ugglas fru Louise” – har hon tagit tillbaka kontrollen. Ett kliv bort från mediaapparaten innebär i vårt mediala samhälle en möjlighet att flyga under radarn. Något som underminerar mediaaktörernas makt.
Aktören i maktposition är de facto den som kontrollerar bilden av hur saker och ting ter sig. När Louise vägrar låta sig kablas ut på bild i kvällstidningarna, ger hon sig själv en identitet som inte bara inkluderar att vara Magnus Ugglas fru. Bilden konnoterar snarare – något paradoxalt – en önskan om att ta ett kliv bort från att vara med på bild. Således säger just den här bilden mer än vad hundra bilder hade kunnat säga sammanlagt.
Vad bilden på Magnus Ugglas fru medierar
Magnus Ugglas fru Louise har till skillnad från sin man valt att agera bakom kameran. Där är det hon som producerar bilderna i stället för att bli reproducerad på bild. Inom reklambranschen har hon tillskansat sig mångårig erfarenhet som producent. Bilden vi ser här på Magnus Ugglas fru styrker tesen om Louise ovana framför linsen. Sättet hon nästan tycks vilja fly undan kameran – vilket hennes skyddande kroppshållning tyder på – visar på en föresats att undvika den mediala blicken.
Den franska filosofen Guy Debord lanserade en teori om att medias blick gav upphov till en nivellerad och repetitiv tillvaro. Magnus Ugglas fru Louise verkar ha tagit fasta på några grunder från tidens idéklimat. Att reproducera en bild à Debord betyder att urholka dess mening. När Magnus Ugglas fru väljer att undvika bild-sammanhang helt och hållet, undflyr hon att bilderna som finns på henne trycks och delas vidare. Louise mening förblir hennes egen att bestämma över. Hon är sitt eget original utan att andra bestämmande röster bara sätter henne i facket ”Magnus Ugglas fru”.
Symboliken i bilden på Magnus Ugglas fru Louise
I semiotiska termer kan en bild fungera som ett tecken för något. Bilden på Magnus Ugglas medieskygga fru Louise kan därför tolkas i linje med vår tids medieklimat. Där image och det vi visar upp i både egna och andras kanaler är allt vi är. Den grumliga bilden på Magnus Ugglas fru symboliserar hur vi lever och verkar i ett bildcentrerat samhälle.
Från att bilden publicerades, blåstes det i media upp ett meta-narrativ om hur knappt några bilder existerar på Louise. Något ironiskt skapade hennes allmänt utbredda anonymitet stora rubriker. Det signifierar i mångt och mycket samtidens symboliska värden om att ”syns du inte så finns du inte”. Magnus Ugglas fru Louise undergräver på så vis mediesamhället genom att förbli sin egen aktör i en värld besatt av att dela vidare.